Träningsplanering för sommarens löpning

Inga kommentarer

Det är så otroligt underbart att vara igång med träningen igen, att följa ett schema och orka med efter att ha varit sjukskriven för utmattning som direkt följdes av fyra veckors sjukdom. Men med anledning av detta har jag reviderat mitt mål på kort sikt för löpningen.

Det var ju meningen att jag skulle springa Salomon27k den 30 juli, men det har inte funnits varken tid eller ork att träna för att springa en halvmaraton i en tuff terräng. Jag klurade först på att sätta ett mål på en mil för att 5km kändes för lite. Sen tog jag ett snack med mig själv som coach och insåg att det var dumheter att tänka så. Efter att ha fött barn för 11 månader sen, varit sjukskriven för utmattning och varit sjuk behövde jag sänka ribban. Få tillbaka träningsglädjen, skapa ett rimligt fokus och njuta av resan till målet. Så nu har jag lagt upp en planering med mål att den 31 juli klara 5km i terräng. Det känns kul, realistiskt och motiverande till tusen

SOMMARENS TRÄNINGSPLANERING

Jag börjar om från noll, lägger en långsam progression för att minska risken för skador och fokuserar på styrka och rörlighet för att jobba med mina svagheter. Dessa behöver stärkas för att få ett starkare löpsteg och därmed klara den belastning som på sikt längre löpturer kommer innebära. Och så här ser det ut;

Vecka 1 4 löppass med upplägg promenad uppvärmning och nedvarvning. 3 min löpning i cirka 6min/km tempo varvat med 1 min gång, upprepas 5 gånger.

Vecka 2 4 löppass med upplägg promenad uppvärmning och nedvarvning. 4 min löpning i cirka 6min/km tempo varvat med 1 min gång, upprepas 5 gånger.

Vecka 3 4 löppass med upplägg promenad uppvärmning och nedvarvning. 5 min löpning i cirka 6min/km tempo varvat med 1 min gång, upprepas 5 gånger.

Vecka 4 4 löppass med upplägg promenad uppvärmning och nedvarvning. 10 min löpning i cirka 6min/km tempo varvat med 2 min gång, upprepas 3 gånger.

Vecka 5 4 löppass med upplägg promenad uppvärmning och nedvarvning. 15 min löpning i cirka 6min/km tempo varvat med 2 min gång, upprepas 2 gånger.

Tanken är 4 gånger i veckan av den anledningen att då finns utrymme för att missa ett pass av någon anledning utan att skada progressionsutvecklingen, eller om jag vill lägga in tex backintervaller för att bibehålla hög motivation.

31 JULI

Då ska jag om det går som jag tänker mig – vi klarar oss från främst sjukdomar i familjen – springa 5 km terräng i Rudan. Just nu springer jag mestadels asfalt för att det är enklast logistiskt när jag är i Nora. Men också för att jag njuter så otroligt mycket av att springa längs med Nora sjön och strandpromenaden. Jag jobbar alltid med rörlighet för hälsenor och baksida lår samt höfter direkt efter löppassen och dagligen även om jag inte springer. Annars kan jag inte gå dagen efter första timmen så det här måste jag verkligen tänka hela tiden på för att inte dra på mig skada.

ASFALT ELLER TRAIL

Jag är framförallt en traillöpare, älskar att springa i skogen. Men jag har funnit en kärlek till att springa asfalt också, ett väldigt härligt sätt att upptäcka nya ställen på eller nya städer. Så nu har jag till och med investerat i ett par asfaltslöparskor.

Här skulle jag gärna vilja springa, det finns en oerhörd tjusning för mig att springa blandat berg och skog. Då mår jag som bäst. Var springer du helst?

ZHBSK3EN58

FacebookTwitterEmailLinkedIn

Semesterplaner

4 kommentarer

Hej! Jag är tillbaka. Hade förberett ett inlägg för några veckor sen och tänkte börja blogga då igen. Men inlägget var för deppigt och jag var inte redo. Men nu ska det bli väldigt kul att börja blogga igen. Det har hänt en hel del sedan jag meddelade min paus på bloggen men det tar vi en annan gång.

För jag startar upp direkt genom nätverket Bloggar om hälsa och veckans tema som är semesterplaner. Jag har semester just nu, eller snarare är jag mammaledig officiellt igen men njuter av lediga dagar tillsammans med familjen. Jag håller på att söka deltidsjobb så hoppas faktiskt att det är klart till 12 juli då jag är redo att sätta igång.

Vi har inte så mycket semesterplaner i det här läget eftersom tanken är att jag snart ska börja jobba. Men vi är i Nora nu hos mina föräldrar och ska nästa vecka ner till Jönköping i samband med Halv Ironman där jag ska heja på Ida och förhoppningsvis träffa några vänner. Sedan veckan efter ska vi till Malmö på namngivningsceremoni. Och sen får vi se beroende på vad som händer.

Däremot är min plan under sommaren som annars är semestertider att komma igång med löpningen igen. Livet har satt för mycket krokben detta senaste år och jag bokade av Salomon27k (tidigare nämnt som Axa halvfjällmaraton) pga detta. Mitt primära mål nu är att på fem veckor kunna springa en mil. Jag kommer berätta i ett senare inlägg med fokus på hur jag tänker och hur jag lägger upp träningsplaneringen dit. Som det ser ut nu, sen i söndags, tränar jag varje dag. För att nu finns tid på ett annat sätt. Och jag mår bäst av att träna varje dag även om det bara blir 20-30 minuter i nuläget.

Men något som jag absolut ska göra för att höja sommarkänslan och motivera till att hålla mig aktiv är att välja och vraka mellan aktiviteter som mina bloggkollegor kommit på och sammanställt i en fantastiskt inspirerande kalender, också kallad julikalender. Och det bästa är att du också kan vara med! Vi har skapat ett event på facebook så att du också kan vara med, dela med dig av dina val och peppas av andras som också är med. Det kommer bli vansinnigt kul! Nr 6 gjorde jag idag (bild finns på instagram) och nr 12 gjorde jag i förrgår. Nummer 30 borde jag göra mer av med tanke på min antydan till hälsporre och nr 31, 35, 42, 43 och 52 vill jag verkligen få till. Vilken eller vilka aktiviteter väljer du? Om du är med och gör något av dessa så blir vi jätteglada om du använder #julikalender i sociala medier så vi kan se, gilla och kommentera.

Om du vill inspireras till andra semesterplaner så kika in hos Ida som njuter av långledigt och Malin som har ett lite annat fokus under sommaren

Vi hörs snart igen, nu ska jag planera min sommarträning och vilka aktiviteter från julikalender som jag ska prioritera.

julikalender

FacebookTwitterEmailLinkedIn

Nuläge och tankar på framtiden

10 kommentarer

Dags för en uppdatering för er, det har varit tyst här för länge nu. 

Det var inte min mening att bara försvinna härifrån. Men det blev så. Tänkte berätta varför och vad som händer nu. 

För dig som följt mig ett tag vet du att jag fick min andra son för snart 8 månader sen. Och att det har varit väldigt kämpigt med sömnen. Så jag ska inte göra en lång historia av det utan det blev helt enkelt så att energin försvann.  Jag trappade ner på allt som jag kunde för att orka med. 

Men inget ont som inte för något gott med sig som ordspråket lyder. Att ta ett steg tillbaka från ett liv som började kännas som ett ekorrhjul har öppnat nya tankar och möjligheter för nya rutiner som jag mår bra av. Har ju länge önskat en daglig rutin av yoga och meditation. Inte där än men kanske blir varannan, var tredje dag och det är ju bättre än en eller ingen gång per vecka. Eller så har jag hittat mitt sätt att meditera som du kan se på Instagram som jag la upp idag. 

Och jag har haft möjlighet att påminna mig själv om en dröm jag haft länge, att skriva en bok. Det är dags nu. 

Så jag kommer skriva, men inte här på bloggen. Den kommer ligga pausad på obestämd tid, tills alla pusselbitar faller på plats och energin finns för alla projekt jag vill genomföra. Nu ligger mitt fokus på att utveckla verksamheten kring mitt älskade Bootrun – Löpning för alla först och främst. Sedan finna för att börja fila på min bokidé. 

Om du vill fortsätta följa min resa så är du så otroligt varmt välkommen att göra det. Jag är desto mer aktiv på Instagram (där jag numer heter marialavestedtsegeblad) och Facebook. Jag har ändrat approach på mina kanaler och fokuserar nu på löpning, att inspirera utifrån mina tankar, erfarenheter och upplevelser och att njuta av livet. I stort som smått. Jag kan säga så mycket att nånstans i detta finns min bokidé men mer än så kan jag inte säga. Inte just nu. 

Och jag lurar på att börja jobba med bloggen i ett nytt format kan man säga. Men vill inte lova något med rädsla att göra mig själv besviken om det inte blir av. 

Vilken cliffhanger… Men hörni vi säger inte hejdå, utan vi ses!! På Instagram, Facebook eller varför inte komma och träna med mig på ett Bootrun – Löpning för alla träningstillfälle i vackra Rudan!   

  

FacebookTwitterEmailLinkedIn

Tillsammans löser vi allt 

5 kommentarer

Jag är så otrolig pepp på livet denna vecka, händer massa skoj. Och förkylningen är på god väg bort, nu kan jag träna igen. Heja!! 

Men pusslandet alltså, hjälp!! Vi insåg dock snabbt jag och maken att vi inte skulle få ihop det på egen hand denna vecka. Han är inne i en intensiv arbetsperiod och förbereder sig för att gå på föräldraledighet snart, medan jag gör densamma men för att börja jobba snart igen. Efter typ 2 års mammaledighet. Så vi kallade på hjälp från min mamma. 

Jag är så oerhört tacksam att hon är pensionär, att hon kan och framförallt vill hjälpa oss. Hon åker gladeligen från Nora bara för att hjälpa oss med barnen. Jag är tacksam att ha en så engagerad mormor till mina prinsar och jag känner mig väldygt trygg att lämna dem med mormor. 

Idag är jag nu på väg till möte. Sen hem och laga mat innan jag ska iväg och coacha mina starka STRONG deltagare. 

Imorn har jag två möten på dagen och sen hem och laga mat innan jag återigen ska iväg och coacha mina fantastiska Bootrun medlemmar. 

Torsdag-fredag ska jag på en väldigt intressant som jag är säker på kommer göra mig till en (ännu) bättre löpare och coach. 

Lördag jobbar jag hela dagen. 

Söndag går jag all in på familjen och laddar batterierna. 

Puh, men bring it on!! Jag är laddad och oerhört förväntansfull på denna vecka. 

Hur ser din vecka ut? Hur pusslar du ihop ditt bucketlife?  

 

FacebookTwitterEmailLinkedIn

Mitt liv utanför bloggen

16 kommentarer

Denna vecka har vi en nystart av det nätverk som jag ingått i sedan slutet av förra året, som jag är riktigt glad och stolt att vara en del av. Eftersom vi redan nu har tiotusentals följare genom våra gemensamma sociala kanaler så tyckte vi att en presentation av oss själva denna vecka blir ett väldigt bra tema. 

För er som inte bekantat sig med mig tidigare (hej!) så heter jag Maria Lavestedt Segeblad. Det väldigt långa efternamnet beror på att jag gifte till mig det senare med min bästa vän och fantastiska man Johan för några år sen. Tillsammans har vi två små grabbar som heter Noah och Lucas. Jag är utbildad hälsopedagog, pt och löpcoach. Min stora passion att få jobba med träning och hälsa är till viss del mitt jobb som egenföretagare då jag startat löpgrupp och haft flera spännande samarbeten med andra aktörer inom hälsobranschen. Men ett annat stort intresse är sociala medier och detta har jag också glädjen att få jobba med.

Jag tänkte jag skulle bjuda på en liten lista för att ni ska få lära känna mig lite mer.

Detta vill jag göra mer av av i vardagen  

Både jag och min man är väldigt engagerade i vår lilla familj och att spendera tid utomhus. Jag skulle vilja spendera ännu mer tid i skog och natur och vid havet. Lära våra barn att (förhoppningsvis) uppskatta detta då jag tror starkt på att detta är viktigt för att skapa balans till en annars stressig vardag.


Detta drömmer jag om

Jag är frälst traillöpare och har på lång sikt som mål att springa UTMB (ultra trail du Mont Blanc). Men även att bo utomlands en period i mitt liv. Jag älskar att resa och upplever det väldigt spännande att vidga mina vyer. IMG_4748-1.png

Detta är de motton jag lever mitt efter 

Träning för livet- träning är livet och livet är träning. Med det menar jag inte bara den fysiska hälsan även om jag mår väldigt bra av den och får min kropp att fungera både på träningspass och i vardagen. Men även den psykiska hälsan, att få ihop alla pusselbitar för ett liv som jag trivs i och med.

Behandla andra som du själv vill bli behandlad –  jag försöker verkligen vara en god förebild för mina söner genom att visa empati och medmänsklighet till människor jag möter som privatperson och i mitt yrke.

Leva som jag lär – det jag skriver om på bloggen är mina egna kunskaper, erfarenheter och tankar

Detta är jag stolt över 

Denna blogg, att jag genom den gått utanför min bekvämlighetzon och utvecklats som person. Och därmed funnit mod och inspiration till att starta Bootrun- Löpning för alla.

Detta är bland de inlägg som bäst beskriver vad jag står för; Om att hålla sig till planen och inte falla för frestelsen att ta sig an en quickfix.

Om du är löpare kan jag rekommendera dig att följa mina inlägg om en löpares själ, en informations-, och  inspirationsserie om att vilja bli, vara och vilja utvecklas som löpare.

Min kollega Victoria och jag tänker väldigt lika kring livet och träning, och Charlotta och jag delar kärleken till löpning. 

Varmt välkommen till mig, jag hoppas vi ska ha massa trevligt tillsammans framöver! IMG_2559.PNG

FacebookTwitterEmailLinkedIn