Om att tro på sig själv

1 kommentar

Nästa år firar jag 20 år som gruppträningsinstruktör. Ett yrke som följt med mig av och till genom olika städer, olika klasser, olika faser i livet men alltid haft som gemensamt att det är så himla kul. Och att jag känner mig så trygg i den rollen, i vad jag vill förmedla. Vilka övningar jag tror på och hur jag behöver coacha dem. Vikten av att se varje deltagare och bjuda på sig själv i den rollen. Men så har det inte alltid varit.

När jag började var jag 19 år gammal, och det var av en slump. Jag var medlem på ett gym i Nora, eller rättare sagt det fanns nog bara ett gym då. Jag gick på ägarinnans klasser när hon vid ett tillfälle frågade oss som deltog om det var någon av oss som ville börja jobba hos henne som gruppträningsinstruktör. Jag minns inte vad som fick mitt hjärta att ta ett extra skutt. Jag hade ingen erfarenhet av detta mer än att jag varit aktiv inom olika lagsporter i flera år och ridning innan detta. Men här började min resa.

Jag minns hur nervös jag var första gången. Jag minns hur jag genom utbildningar och erfarenhet har blivit tryggare i min roll. Hur jag blivit utvärderad och fått konstruktiv feedback för att utvecklas i min roll som instruktör.

Idag hoppade jag in som vikarie på ett gym för att köra 30 min core med efterföljande 30 min cykel. Det var ett tag sen nu även om jag ju coachar grupper inom mitt eget företag. Men att komma in till något som inte är på rutin med nya människor kan ju få det att kittla i magen av nervositet för vem som helst tänker jag, även på mig. Innan klassen kändes det just så och efteråt var det bara endorfiner och glädjerus och flera deltagare som tackade och undrade när de kan träna för mig igen. Kul! När jag åkte hem insåg jag hur trygg jag blivit i min roll, vilken enorm kunskap jag sitter på efter alla dessa år. Att jag ska sluta förringa mig själv i denna roll. Jag är riktigt bra på detta, både att skapa bra träning men också förmedla träningsglädje. Jag tror på mig själv och att jag hittat rätt i livet. Jag följer min magkänsla och behåller en ödmjukhet för att det alltid finns mer att lära sig.

Och det vill jag hälsa till dig också, att tro på dig själv. När du följer din magkänsla och den väg ditt hjärta leder dig i så kommer du bli riktigt bra på det du gör. Du kommer bli ifrågasatt och du kommer misslyckas ibland men tappa inte ögonen på den röda tråden. Du är stjärnan i ditt eget liv. Tro på dig själv så kommer andra tro på dig också.

Jag önskar dig en fantastisk dag! <3

 

Skapa tid för träning

Inga kommentarer

Jag har varit lite omotiverad i min egen träning ett tag. Eller snarare ofokuserad är nog rätt ord. Fokus har legat på sjuka barn och att gå från deltidsegenföretagare till heltidsföretagare. Träningen har därmed varit nästan obefintlig under en period vilket inte är okej för mig att prioritera bort den i såna lägen. Det mår jag bara sämre av. Bestämde mig för att ta tag i detta och dela med mig hur jag gjorde för att skapa tid och möjlighet för att träna.

När jag kom till insikt om att jag prioriterat bort träningen började jag genast tänka till över hur jag planerar mina dagar för att få till träning med fokus på träningsglädje och välmående. För mig handlar inte träning om prestige eller krav utan att hitta mitt sätt att få in träning så det passar in naturligt i mitt liv.

  • Mitt första tips blir därför att sänka ribban på de krav du ställer på träning och dig själv. Träning för mig är att vara aktiv och hålla mig i rörelse så mycket jag kan för att få må bra i både knopp och kropp. Vissa dagar får jag acceptera att min träning endast kommer bestå av den där timmespromenaden när jag hämtar och lämnar mina söner på dagis.

Läs även tycker jag att promenera är att träna

  • Underlätta för dig själv. Det här tipset vet jag inte är så enkelt att applicera på alla beroende på vad du jobbar med. För min del som jobbar med träning och hälsa så innebär det att jag klär mig i träningskläder nästan jämt. Det innebär att jag har kort mental sträcka när jag väl får lust att träna. Jag har även en del utrustning hemma så det gör det ännu enklare för mig att ta mig an träningen. Men för dig som inte kan vara klädd i träningskläder jämt så skulle jag säga packa väskan på kvällen innan du går till jobbet. Du kanske har ett gym på jobbet eller i närheten som du kan gå till på lunchen? Jag vet inte hur det är för dig men för mig tenderar vissa morgnar att bli för stressiga för att tänka på sånt.
  • Gratis träningspass på youtube. Jag har inte ett gymkort just nu. Det kommer jag skaffa mig på sikt för att fortsätta utvecklas i min träning och bli starkare, men just nu funkar hemmaträning med enkla medel bra för mig. Visste du att det finns en ocean av träningspass på tex youtube? Helt gratis och du kan välja mellan 5-90 minuter helt gratis. Kvaliteten på dessa kan variera beroende vem som lägger upp filmer, det finns ju ingen som kvalitetssäkrar dessa. Klicka här så bjuder jag på ett hemmaträningspass utan noll utrustning med fokus på ben. Ta gärna och prenumera på min yotubekanal för det kommer komma mer där, framförallt med inriktning hemmaträning.
  • Boka med en vän/granne/familjemedlem/kollega. Det här med motivation är ju någonting som kan hindra även den bästa ibland. Svårt att komma igång? Boka in träningspass med vänner! En granne och jag går alla söndag morgnar som vi kan cirka en timmes rask promenad och ibland stannar vi till vid utegymet i Rudan och lattjar där. Kommer bli mer av det när det blir varmare, men även en promenad är en fantastisk start på dagen.

  • Träna hellre korta pass men oftare. Det är bättre att träna 5*30 minuter, dvs i detta exempel menar jag alltså 30 minuter fem dagar i veckan, än att träna 2*60 minuter. Jag finner också att det är lättare med motivationen om jag bara säger till mig själv att jag ska bara träna 15 minuter. Sen när det gått 5-10 minuter tycker jag att det är så kul att jag tränar gärna 30 minuter till. Har du inte testat detta knep? Prova! Jag tränar 15-60 minuter varje dag, utöver promenaderna och det passar mig. Då håller jag träningsglädjen på topp och mår som bäst.

Blir du motiverad av att sätta mål med din träning, är det som saknas för att komma igång? Jag skrev idag en artikel på Bootrun – Löpning för alla om det. Den kan du läsa om här.

Har du några bra tips att dela med dig av hur du får din träning gjord? Nu ska jag gå och träna!!

Livsstilsförändring och längtan till vår

1 kommentar

Hur mår du? Klarat dig från flunsor, förkylningar och magsjukor? Vi har kört vabrace med minst 2 dagar per vecka sen innan jul. Nu hoppas vi att när vi går in i mars att vabruari är över i alla perspektiv.

När jag skrev detta inlägg för att besvara vad är hälsa? så förstod jag redan då att jag skulle behöva återkomma till denna fråga med fler inlägg. Det är så komplext att svara på och innehåller fler faktorer än bara träning. Pga allt vabbandet har jag haft utmaningar att få till min träning och har hunnit reflektera över vad jag egentligen känner för det. Jag saknar att svettas och få endorfinkickar men njuter väldigt mycket att träningen blivit väldigt prestigelös och att jag just nu inte har några mål mer än att komma igång med löpningen ordentligt och kunna springa en mil. För det längtar jag verkligen efter och det ger mig så många positiva effekter av att springa i skogen.

Nu är det bara några månader kvar innan det är ett år sen jag blev sjukskriven för utmattning. Den tiden har inneburit väldigt mycket reflektioner, och ställt mig denna fråga många gånger. Vad är hälsa?

livsstilsförändring efter utmattning

Det är så många faktorer som spelar in att jag mår så mycket bättre nu. Men fortfarande är jag väldigt ödmjuk för att bara för det så innebär det inte att jag är ”immun” för att bli utmattad igen. Jag upplever att det krävts en livsstilsförändring hur jag behandlar mig själv, vad jag spenderar min tid på bland annat. Vissa dagar känner jag mig väldigt vilsen över val jag gjort efter utmattningen som jag upplevt varit rätt för mig men vacklar när motståndet blir för stort. Jag vet att jag måste prioritera min sömn, att ha tid under dagen där jag tar bort alla måsten och bara lyssnar till vad mina behov är för tillfället. De flesta dagarna kör jag på som vanligt, som innan, men ibland tar energin slut och då är jag oerhört tacksam för att jag själv styr min tid så att jag kan logga ut och bara sitta på soffan med en kopp the och titta ut för att försöka lyssna inåt. Vad tar min energi nu? Jag har inte längre möjlighet att pressa på i fel riktning där inte hjärtat är med, vilket är på gott och ont.

Det här är något jag funderar mycket på hur jag inspirera till hälsa och jobba med detta i mitt företag. Men framförallt vad jag själv förmedlar kring detta.

Vad är hälsa för dig?

För det är jag värd! #fördetärjagvärd

2 kommentarer

Det finns flera hälsoprofiler som vill inspirera dig att ändra bilden på ditt syfte med träning, något jag tycker är väldigt bra. En mer positiv, kärleksfull och långsiktig syn på träning än att denna ska få dig att tex gå ner i vikt för att du känner dig tjock. Ett straff för att du blivit något du inte hade tänkt. 

Jag känner mig lite nervös när jag skriver detta, för att få fram det jag vill förmedla till dig. 

Jag utgår från mig själv och min känsla för att inte försöka lägga en åsikt och känsla hos dig. Jag upplever att när jag nu närmar mig 40, har fått två barn och gått igenom en utmattning att kroppen inte fungerar som tidigare. Jag kan inte slarva med maten som tidigare, jag har ett större behov av bra mat för att orka jobba och leka med barnen, ge bra förutsättningar för mitt immunsystem i vabträsket. Att resa sig från golvet innebär knak i leder och smärtar i knäna. Jag har aldrig varit särskilt smidig  (läs rörlig) men nu får lägga mer tid och omtanke till kroppen och hjärnan för att hålla mig i form. Jag måste träna mig i att ta rätt beslut varje dag annars får det följder direkt.

Vad är att vara i form för dig? För mig innebär det att vara smärtfri

Min tanke med träningen eller mitt behov är att släppa tanken på att min kropp inte ser ut som jag är van att se den, att ålder och två älskade barn förändrat den. Och istället ta flera steg bakåt för att kunna väldigt många flera steg framåt. Det är något jag pratar om med mina klienter och deltagare. Det betyder att bygga en grund att stå på. 

Att kunna fungera i vardagen innan jag tänker på att ta mig an hisnande utmaningar. Många har så bråttom och tar sig an komplicerade övningar för att de ”ökar fettförbränningen” eller ”får dig att gå ner 4kg på 4dagar”. Ingen övning kan på egen hand lösa det, det krävs kontinuitet. Att ha en livsstil som stödjer dina behov och tanke om att vara i form.

Därför tränar jag lite varje dag, vissa dagar finns mer tid att lägga. Jag tränar både mentalt och kroppen för att komma i form för ett liv som jag vill leva. 

Därför kommer jag med jämna mellanrum ge dig tips på övningar som är lätta att applicera i vardagen, som skapar en bra grund att stå på och kan förbättra din livskvalitet i vardagen. Jag utgår från mig och mina behov men kanske det passar dina behov också? Detta kommer ske på instagram och under hashtagg #fördetärjagvärd 

Du får gärna berätta mer om dina behov eller önskemål. Jag hoppas att du kommer följa med på denna resa. 

Ett foto per km på löppasset

2 kommentarer

Jag kom igång med löpningen igen precis innan jag blev sjuk. Det var ett magiskt löppass där jag bestämde min framtid med löpningen för den närmsta tiden. 

Jag blev inspirerad av Anna att ta ett foto per km. Det blev motivationen den dagen att komma ut. Hade bestämt mig kvällen innan att jag skulle efter lämning på dagis och innan jobb ta en löptur i skogen, något jag fått längta väldigt mycket efter pga strulande knän i ett gäng månader. På morgonen snöade det, eller det blåste kraftigt och piskade runt snön. Då höll jag på att ändra mig. Men jag tog mig i kragen och kom ut. Alla pass kan inte vara drömmiga.

Och så glad jag är att jag kom ut. Strax efter första stegen så slutade det snöa och jag kände mig pirrig och hoppfull.

Efter ett kort transportsträcka på asfalt kom jag så in i skogen, och den känslan! Hade bara tänkt ta 2,5 km spåret men bestämde mig snabbt för 5 km och att varva in mer gång med löpningen för att klara av den sträckan på mina numer lätt ovana löparben.

Det var en magisk känsla att få tassa in i skogen på det mjuka underlaget som blandas med både stenar och rötter och gör det lite extra härligt och spännande. Jag fick hålla tillbaka för att inte flyga iväg, kroppen kändes stark och inne i skogen var det lugnt och varmt vilket gjorde det extra inbjudande att bara släppa allt och springa.

Jag valde att springa utan musik eller pod i hörlurarna för en gångs skull, bara njöt av att vara här och nu. Sprang om en äldre herre som var ute och gick som jag hejade på i farten men i övrigt var det bara jag och träden. En av anledningarna till att jag älskar att springa i skogen. Kvalitetstid med mig själv.

Med risk att vara lite På Spåret härmapa, är det någon som känner igen var jag är?

Bara en km kvar tills jag är hemma. Det slutade på totalt på 6 km. Jag har den stora äran att bo 30 sekunder från Sörmlandsleden och kan därifrån ta mig in i skogen i flera mil åt båda hållen. Stigen nedan går jag nästan dagligen när jag hämtar eller lämnar på dagis. Allt som oftast får Noah, min äldsta son välja mellan tre möjliga vägar att gå hem och han väljer 9 av 10 gånger att gå igenom skogen.

Det är underbart att minnas tillbaka till detta pass nu när snoret rinner och halsen svider. Att veta att jag kommer få springa här igen. Drömmen nu är att bli frisk och kunna sticka ut och köra ett snölöp innan all snö är borta.

Men så snart jag är frisk och kan tassa igång igen så går jag tillbaka att köra 12 veckor strikt efter Maffetone. En teknik som baserar sig att springa efter puls. Med detta blir det ett positivt sätt att även stärka leder och ligament sakta men säkert för längre distanser. För det är det jag siktar efter, jag minns med glädje tillbaka när jag var ute i skogen 2-3 timmar och tassade runt med bara vatten och lite energi, när kroppens fettdrivande motor fungerade utmärkt och energi och träningsglädje var på topp.

Klurar fortfarande på vad jag ska ha för lopp som motiverar mig i min träning, vill ha ett i trixig terräng runt 1,5-2,5 mil i Sverige men ännu inte fastnat för något. Funderade på Salomon 27K till sommaren men då vi planerar att vara på semester i Åre då så har vi valt att inte kombinera semester och lopp denna gång utan vill njuta av friluftsaktiviteter till fullo till istället tillsammans hela familjen.

Tränar du för något speciellt nu?