En basövning för att bli stark 

Inga kommentarer

Vilket är ditt primära mål med träningen? Tränar du fokuserat för att nå ditt mål? Efter min sjukskrivning så tappade jag känslan av att vara stark och vill fokusera på det under hösten och vintern. Det kommer också gynna mig som löpare. 

En basövning är en övning som inkluderar mer än en muskelgrupp, tex marklyft och knäböj för att nämna några. Det är bra övningar för att bli stark, bygga muskelmassa och öka fettförbränningen. 

På söndag har jag spontant bokat in mig på en workshop i knäböj. Det ser jag väldigt mycket fram emot ur flera perspektiv. Som PT och coach är det viktigt att vara ödmjuk för att det alltid finns något nytt att lära. Det är en väldigt funktionell övning och kan modifieras och varieras i utförande i all oändlighet känns det som. En bra övning för både mammor och löpare som är det jag specificerat mig mot som coach. 

Jag har själv en del utmaningar med rörligheten i mina fotleder så kan bli intressant att se vad de säger om det. Men jag är också sugen att jobba mycket med basövningar framöver så det blir bra peppar för mig själv också. 

Jag letade genom mina bilder efter en på mig när jag gör knäböj och insåg att jag varit väldigt dålig på att ta kort på mig själv när jag gör det. Det får det bli ändring på framöver!! Däremot finns en film på Instagram när jag gör knäböj i flyttkaoset för snart ett år sen. Jag vill bli bättre på att filma övningar och träningstips till er igen då jag vet att det var väldigt uppskattat. 

Här är en gravidknäböj från när jag väntade lucas och ett sätt att göra knäböj på 

FacebookTwitterEmailLinkedIn

Det här finns alltid hemma hos oss

3 kommentarer

Dags igen för veckans tema för oss på Bloggar om hälsa och denna vecka berättar vi vad vi fyller våra kylar, frysar och skafferiet med. 

Jag tänkte inte bli så långrandig denna gång då jag skrev ett väldigt utförligt inlägg tidigare om detta och även gav tips på recept till enkel, snabb, god (iaf tycker jag det) och nyttig mat. Det kan du läsa om du klickar här

Jag kan dock tillägga att jag numer även alltid fyller frysen med broccoli, bladspenat, ananas och mango utöver banan, avokado och tillskott av spirulina, acai och vetegroddar till min favoritsmoothie som jag måste ha varje dag. Har du tips på goda och näringsrika smoothies? Det tar jag gärna emot! 

Malin och jag har samma tänk kring råvaror, Camilla är lika tokig i blåbär som mig och Malin J har precis som mig en man i sitt liv som gillar och är duktig på att laga mat. 

Avslutar med en bild på gårdagens otroligt goda middag. Återigen i kategorin enkelt, gott och nyttigt. Torskrygg med rödbetshummus, från boken smart mat för löpare. Rödbetshummus blev en väldigt glad överraskning för mig. 

FacebookTwitterEmailLinkedIn

Ett nytt kapitel i livet och möjlighet för dig 

Inga kommentarer

Tänk att tre år kunde gå så fort även om det inte känts så alla dagar.

 Jag ser väldigt mycket fram emot att börja jobba, men de här sista dagarna så kramar jag och myser extra mycket med mina små älsklingar. Känns ändå väldigt skönt och lyxigt att jag jobbar deltid så att jag nu äntligen får tid att jobba med mitt företag men också har möjlighet att vara hemma en dag med barnen om abstinensen blir för stor.

I och med detta har jag nu möjlighet att ta emot 5 onlineklienter med fokus på löpning. För dig som vill komma igång, springa längre eller snabbare. Maila mig på Maria@liltraining.se för mer info. Först till kvarn sen meddelar jag när det blir fler lediga platser.  

Jag ser verkligen fram emot att get back in business, blogga mer, coacha mer, filma mer, läsa mer. Den här känslan liksom 

FacebookTwitterEmailLinkedIn

En helt vanlig dag. Typ.

1 kommentar

Det är svårt att berätta om en vanlig dag, de ser i stort likadana ut men skiljer sig ändå åt. Våra små prinsar gör vardagen mer oförutsägbar men i det stora hela är en dag den andra lik. Detta är veckans tema i Bloggar om Hälsa nätverket.

Igår var en bra dag, jag skulle faktiskt vilja säga en förbaskat bra dag av flera olika faktorer. Så här ser inte alla mina dagar ut men jag väljer ändå att skriva om den, om inte annat för att skriva ner och påminna mig själv när jag har en mindre bra dag.

Maken sov hos grabbarna, jag fick sova ostört pga en annalkande förkylning och för att jag varit mycket ensam med grabbarna. Han tyckte jag behövde det, älskade fina man. Såg ni bilden på instagram jag la upp igår från vår bröllopsdag? Iallafall sov jag som en stock mellan 22,30 och 7,50 natten till idag. Helt magiskt, batterierna laddade.

Efter en morgon med en del kaos, två delar lek och bus så avverkades frukosten snabbt och intog nästan den på stående fot (havregrynsgröt och två stekta ägg med the) eftersom Noah hade så mycket att visa och prata om som krävde min fulla uppmärksamhet.

Kl 9 åkte maken iväg till jobbet och lämnade Noah på dagis så att jag i lugn och ro kunde göra iordning mig och Lucas för en förmiddag på öppna förskolan. I love that place som jag skrivit om tidigare. Nöjda och glada gick vi därifrån kl 11,30. Jag gick en sväng på Haninge C och fönstershoppade medan Lucas somnade i vagnen. Sen gick vi hem. Medan Lucas sov vidare i vagnen, ute i friska luften, så tog jag faktiskt en paus från allt och bara la på mig på soffan efter att ha ätit lunch. Kände mig trött efter några intensiva veckor och en kittlande känsla av förkylning så jag kände att det var det bästa jag kunde göra i det läget. Väldigt skönt att bara ligga och slappa då det händer så sällan i min vardag.

KL 14 väckte jag Lucas för att han skulle hinna vakna till och äta mellis innan det är dags att hämta Noah på dagis. Efter en del matkastande med följande sopning och vattenkrig (tvätta av sig) var vi redo. Så ner i dubbelvagnen och så off till dagis. Vi sjunger och pratar ofta hela vägen dit, eftersom han sitter framåtvänd i den vill jag ändå ha kontakt med honom. Väl på dagis ville Noah visa allt han lekt med idag (puh) innan vi kunde börja promenaden hemåt, som dit tar ca 15 min men hem tar den allt från 15 min till 1,5 timme. Men det beror på såklart att jag alltid brukar stanna till vid en lekplats för att Lucas ska få chans att leka utomhus och Noah får springa av sig lite mer innan vi kommer hem och varvar ner.

Väl hemma kl 16,30 väntade jag in maken innan det var dags för middag. Det är så underbart nu när vi båda är hemma igen, barnen är så nöjda och jag känner mig mer tillräcklig som kan leka med ett barn i taget. Efter middagen kl 17,30 var det all in på bus och lek innan vi började prata om och förbereda barnen för natten. Noah var så söt och berättade glatt för farmor i telefon att nu kunde han inte prata mer för han skulle gå och lägga sig. Lucas hade gnuggat ögonen i en kvart så det började bli lite bråttom.

Jag hjälpte maken att göra dem iordning för natten, eller snarare satt jag mest med en trött Lucas i famnen för att han inte skulle bryta ihop innan han äntligen fick lägga sig. Strax efter kl 19 så var de redo och när jag bytt om så mötte jag upp min granne för en kvällspromenad. Rackarns bra intiativ av henne och förhoppningsvis en trend, skönt avslut på dagen. Vi gick i rask takt och pratade om livet, ekonomi som småbarnsföräldrar och att lösa vardagsutmaningar på bästa sätt. Det dröjde inte länge innan jag fick ta av mig ett lager och gick i kortärmat. Den 15e september va, helt underbart. Är hemma 20,15 och stannar till en stund innan jag går in för att njuta av utsikten över fullmånen mellan molnen, som att vara i en saga.

Väl inne slänger jag mig på soffan, snackar om allt och inget med maken. Äter upp min marabou choklad som jag haft sån craving på och maken fått order att köpa hem samma dag. En dag med choklad är alltid en bra dag eller hur?

När det är dags att lägga sig så säger maken att han tycker att jag ska sova själv inatt också så jag får sova igen lite missad sömn från de senaste veckorna. Har jag sagt att jag älskar den mannen så vansinnigt mycket? Det gör jag, han har ett hjärta av guld! En sån gest är vardagsromantik för mig.

Efter att ha läst några minuter däckade jag strax efter kl 22 med ett leende. Grymt bra dag!!

Du kan även läsa om Victorias dag här, hon är inne i ett riktigt träningsflow. Eller Charlottas som gör en spännande jämförelse mellan en vanlig dag och hur en drömdag ser ut för henne.

Nöjd tjej, känns något så här efter gårdagen. Full av energi men fortfarande lite känningar av förkylningar.

screen-shot-2016-09-16-at-13-00-12

 

FacebookTwitterEmailLinkedIn

Annorlunda fredagfys

Inga kommentarer

Jag är själv med mina små prinsar i några dagar, det inbjuder till en del reflektioner men också det här med att prioritera rätt för att hushålla med energin som måste räcka från att jag slår upp ögonen tills jag lägger mig igen.

Just nu räcker inte tiden till att blogga och skriva ner alla inlägg till idéer jag har. Jag vill skriva om att vara good enough, om att vara en mental kämpe i uthållighetssporter, om att träna med smärta bland annat. Men det är fel att säga att jag inte har tid, för jag prioriterar bort det just nu. Mina barn kommer först och de basala behoven som de behöver tillgodosedda. Just nu är dock Noah på dagis och Lucas sover.

Förra veckan var jag också själv med grabbarna i fyra dagar precis som denna vecka och efter det var jag helt slut mentalt och fysiskt. Denna gång har jag laddat med en pepptavla (som du kan se på instagram) vis av de misstag jag gjorde då. Jag hade för höga krav på mig själv och förväntningar vad jag skulle hinna med.

Om det är något jag verkligen vill vara som föräldrar om jag måste säga ett ord, så är det närvarande. Vilket är ditt ord? Jag vill att killarna ska kunna säga i vuxen ålder att mamma alltid fanns där, man kunde alltid fråga mig om vad som helst och ställde upp så gott jag kunde för dem.

Dock är jag en rutinmänniska som behöver tydliga riktlinjer så jag skriver ändå ner varje dag hur en grovskiss över dagen och framförallt vad jag vill göra för att boosta energin på kvällen efter att småttingarna somnat.

Ikväll laddar jag för fredagsmys med tända ljus, en kopp the, lite yoga, lugn musik, skriva i min tacksamhetsbok och läsa lite. Fredagsfyset består i att springa efter, lyfta och busa med mina barn. Dessutom har jag sån redig träningsvärk efter benpasset på Bootrun i onsdags att lite uppmjukande rörelser och i övrigt fortsatt bål-, och bäckenbottenövningar duger fint idag som träning haha.

Har du några sköna planer för att landa mjukt inför helgen efter veckan?

kaboompics.com_Stack of newspapers

FacebookTwitterEmailLinkedIn