Hur kontrollerar jag min stress?

6 kommentarer

Jag anser inte att sommaren är över, ännu kan jag gå i shorts och flipflops. Men efter semestern så landar alltid mitt fokus på vardag och rutiner, och då blir det en känsla av höst. Denna vecka skriver vi bloggare på Bloggar om Hälsa om just hösten träningsfokus. Häng gärna med på vår facebooksida för att få massor av intressant läsning och kanske hitta inspiration till att hitta ditt fokus.

Jag använder mig ju av uttrycket träning för livet och instagrammar väldigt ofta under hashtaggen #träningförlivet. Jag anser att träning är så mycket för än den fysiska som sker på gym och med löparskorna på. Jag tänkte berätta hur mitt fokus ser ut för hösten.

13882312_1096513320383771_8070703675773332715_n

Denna griffeltavla har vi i köket, den ser jag varje dag. För jag tror att det är så med det fokus man väljer, man måste se de målen eller visionerna varje dag. Jag tänkte berätta lite om hur jag tänker kring varje del i mitt fokus.

Kosten Vi äter väl egentligen relativt bra, men under sommaren har det blivit lite si och så vad vi ätit. Till slut blev det en känsla av slasktratt. Sen har jag tänkt på mycket sen utmattningen att jag även skulle vilja ha en kost som hjälper kroppen att rensa bort slaggämnen och minska hormoner som ställer till det för mig. Jag har gått upp en hel del i vikt och vill också gå ner dem för att komma i mina kläder sen innan graviditeterna och få ett lättare löpsteg. Här tar jag hjälp av min fd bloggkollega Annika, som är llicensierad kostrådgivare och hennes clean28.

Träningen. Jag är ju både PT och löpcoach och borde kunna planera min egen träning således. Men med allt som hänt sista året och min fantastiska förmåga (här är jag ironisk) att sätta mig själv i sista hand har gjort att jag inte fått någon kontinuitet, och all stress har skapat mycket smärta. Här har jag därför valt att starta ett samarbete med en fysioterapeut (tidigare kallat sjukgymnast) som hjälper mig med min rehab. Det blir mycket fokus på styrka men även yoga och mental träning.

Sociala livet. Både jag och min man känner att detta har vi inte hunnit med under föräldraledigheterna så som vi skulle velat, och många av våra vänner är ju i samma situation så det bidrar såklart till utmaningarna. Men för någon vecka var jag ute med två väninnor på en AW och till helgen åker jag med mina bästa vänner till Säfsen för att koppla av och vandra. Det blir magiskt för själen och för att sänka stressnivåerna.

Precis som jag skriver i rubriken på detta inlägg så kanske ni märker att det finns en gemensam nämnare, stress. Och efter utmattningen blir det väldigt mycket viktigare att prioritera mig själv och lära mig att kontrollera den fär att sänka nivåerna av oro och den handlingsförlamning som tyvärr ofta följer med. Med punkt 1 och 2 gör jag verkligen investeringar i mig själv som jag borde gjort för länge sen, och är så glad och tacksam att jag äntligen tar de stegen. Kommer göra mig till en bättre coach också, det är jag helt övertygad om.

Ni kan även läsa min kollega Camillas tankar om hur hon ska lägga upp sin träning och vilket hennes primära fokus är genom att klicka här

Hur ser ditt träningsfokus ut för hösten?

0

6 comments

  1. Ida says:

    Låter som ett bra fokus under hösten. Jag kanske kommer till Stockholm och jobbar lite. Då kanske vi kan ha lite socialt häng 🙂

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *