Skapa tid för träning

Inga kommentarer

Jag har varit lite omotiverad i min egen träning ett tag. Eller snarare ofokuserad är nog rätt ord. Fokus har legat på sjuka barn och att gå från deltidsegenföretagare till heltidsföretagare. Träningen har därmed varit nästan obefintlig under en period vilket inte är okej för mig att prioritera bort den i såna lägen. Det mår jag bara sämre av. Bestämde mig för att ta tag i detta och dela med mig hur jag gjorde för att skapa tid och möjlighet för att träna.

När jag kom till insikt om att jag prioriterat bort träningen började jag genast tänka till över hur jag planerar mina dagar för att få till träning med fokus på träningsglädje och välmående. För mig handlar inte träning om prestige eller krav utan att hitta mitt sätt att få in träning så det passar in naturligt i mitt liv.

  • Mitt första tips blir därför att sänka ribban på de krav du ställer på träning och dig själv. Träning för mig är att vara aktiv och hålla mig i rörelse så mycket jag kan för att få må bra i både knopp och kropp. Vissa dagar får jag acceptera att min träning endast kommer bestå av den där timmespromenaden när jag hämtar och lämnar mina söner på dagis.

Läs även tycker jag att promenera är att träna

  • Underlätta för dig själv. Det här tipset vet jag inte är så enkelt att applicera på alla beroende på vad du jobbar med. För min del som jobbar med träning och hälsa så innebär det att jag klär mig i träningskläder nästan jämt. Det innebär att jag har kort mental sträcka när jag väl får lust att träna. Jag har även en del utrustning hemma så det gör det ännu enklare för mig att ta mig an träningen. Men för dig som inte kan vara klädd i träningskläder jämt så skulle jag säga packa väskan på kvällen innan du går till jobbet. Du kanske har ett gym på jobbet eller i närheten som du kan gå till på lunchen? Jag vet inte hur det är för dig men för mig tenderar vissa morgnar att bli för stressiga för att tänka på sånt.
  • Gratis träningspass på youtube. Jag har inte ett gymkort just nu. Det kommer jag skaffa mig på sikt för att fortsätta utvecklas i min träning och bli starkare, men just nu funkar hemmaträning med enkla medel bra för mig. Visste du att det finns en ocean av träningspass på tex youtube? Helt gratis och du kan välja mellan 5-90 minuter helt gratis. Kvaliteten på dessa kan variera beroende vem som lägger upp filmer, det finns ju ingen som kvalitetssäkrar dessa. Klicka här så bjuder jag på ett hemmaträningspass utan noll utrustning med fokus på ben. Ta gärna och prenumera på min yotubekanal för det kommer komma mer där, framförallt med inriktning hemmaträning.
  • Boka med en vän/granne/familjemedlem/kollega. Det här med motivation är ju någonting som kan hindra även den bästa ibland. Svårt att komma igång? Boka in träningspass med vänner! En granne och jag går alla söndag morgnar som vi kan cirka en timmes rask promenad och ibland stannar vi till vid utegymet i Rudan och lattjar där. Kommer bli mer av det när det blir varmare, men även en promenad är en fantastisk start på dagen.

  • Träna hellre korta pass men oftare. Det är bättre att träna 5*30 minuter, dvs i detta exempel menar jag alltså 30 minuter fem dagar i veckan, än att träna 2*60 minuter. Jag finner också att det är lättare med motivationen om jag bara säger till mig själv att jag ska bara träna 15 minuter. Sen när det gått 5-10 minuter tycker jag att det är så kul att jag tränar gärna 30 minuter till. Har du inte testat detta knep? Prova! Jag tränar 15-60 minuter varje dag, utöver promenaderna och det passar mig. Då håller jag träningsglädjen på topp och mår som bäst.

Blir du motiverad av att sätta mål med din träning, är det som saknas för att komma igång? Jag skrev idag en artikel på Bootrun – Löpning för alla om det. Den kan du läsa om här.

Har du några bra tips att dela med dig av hur du får din träning gjord? Nu ska jag gå och träna!!

0

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *