Tips på mellanmål

16 kommentarer

Veckans tema på nätverket för svenska hälso-, och träningsbloggar är på mitt intiativ mellanmål. Vi får alla önska teman som vi anser vara relevanta att lyfta och diskutera inom hälsa och träning. Mellanmål är något som jag upplever att många missar, trots ett behov av det, kanske på grund av brist på inspiration vad de ska äta? Genom oss bloggare får du denna veckan massa tips. 

Morgon, lunch, mellis. Jag kan äta bananpannkaka till vilken måltid som helst, det är så galet gott. Och ger en skön mättnadskänsla, man blir inte däst utan bara en behaglig känsla i magen och ger bra energi. Camilla gör sina i muffinsformar, det har jag aldrig provat. Jag steker mina i kokosolja och äter oftast med keso, vaniljkvarg (utan tillsatt socker) och frysta blåbär som jag värmer upp. Jag skrev om hur jag gör här, men nu har jag inte fiberhusk i utan acai, vetegräs och spirulina för att höja näringsvärdet.

Precis som Ida och Annika tycker jag att smoothie är en vinnare. Enkelt att göra, kan lätt tas med vid behov och med eget val av innehåll kan den bli riktigt god. Igår slängde jag ihop en sån där ”ta-vad-jag-har-hemma”smoothie på fryst spenat, gröna ärtor och broccoli som jag la i mixer och täckte med hett vatten så de skulle mjukna. Mixade först det och adderade sen en banan och mango som ger god sötma, avokado och till sist acai, vetegräs och spirulina. Här snackar vi grön smoothie. Väldigt god, mättade och näringsrik. Precis som jag vill ha mina mellanmål.

 

Jag kallar inte mina rawbars som Helena gör, men mina chokladbollar (som du hittar recept på här) ingår ju i kategorin raw om man bortser från att jag har i lite kaffe i mina. Men det kan man ju ta bort. Så enkelt att göra och så gott att äta. Och så uppskattade av både liten och stor i min familj. Nu senast adderade jag även kanel i. Gav en härlig julkänsla och blev fantastiskt gott, dessa la jag upp en bild på Instagram.

Jag tycker om att äta. Eller snarare jag tycker om rutiner, att äta ungefär var tredje timme gör att jag håller min energinivå jämn och har mer ork. Blir jag hungrig blir jag inte rolig så för min omgivnings skull är jag mån om att äta. Nu var det ju inte länge sen jag var gravid heller och då jag ammar är haf väldigt hungrig av mig. Malin som snart är höggravid skriver om behovet av mellanmål, att äta något lite men ofta. Och som gravid är du i behov av mer järn, så hon ger tips på järnrika granolabars. De måste jag prova.

Men ibland blir det ju något som enkelt som fil och musli, smörgås och the, eller bara några skivor ost och skinka med en frukt till. Frukt är ju vansinnigt bra att ha med sig i farten, eller kokade ägg. Du vet väl att kokade ägg klarar sig i rumstemperatur upp till 24 timmar. Och innehåller typ all näring du behöver förutom c-vitamin. Bra grejer!

Vad brukar du äta till mellanmål?

 

0

16 comments

  1. Anna says:

    Mina bananpannkakor innehåller inte ägg eftersom jag inte äter ägg och mjölkprodukter. Funkar sjukt bra utan också! Jag serverar med hackade nötter och bär så är proteinet fixat. Inte för att det händer så ofta, men när väl andan faller på 🙂

  2. Massor av nya ord för mig, sprulina, acai och vetegräs…såg hursom jättegott ut med den där gröna smootien! Har faktiskt aldrig gjort sådana på grönsaker tidigare men känner att jag vill prova. Bara jag hittar de där sakerna som ska vara i! Tack för jättebra tips 🙂

    • liltraining says:

      Jag vill bli bättre på näringstät mat och vi har blivit sämre på att äta grönsaker sen vår äldste son blev lite kräsen med maten tyvärr. Därav blir gröna, nyttiga smoothies ett viktigt inslag i kosten 🙂

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *