Träning, träning, träning

3 kommentarer

Jag skrev ju tidigare om att jag ska skriva ett inlägg om att komma igång med löpning efter ett uppehåll, oavsett anledning. Jag ställde frågan i mina sociala kanaler vad ni vill veta och fick massa bra inspel. Så jag har bestämt mig för att det kommer bli en hel serie, annars skulle det bli ett så himla lååångt inlägg. Just nu filar jag på ett inlägg om att bygga grunden efter graviditet för att börja med/om med löpning. Har du några frågor eller funderingar som du skulle vilja ha besvarade i den serien? Lämna då gärna en kommentar nedan eller maila mig på maria@liltraining.se

Tills dess bjuder jag på en lista som jag hittade hos Sara. Ni vet ju min förkärlek till listor.

Den här träningen längtar jag efter just nu

Fastän vi går mot kallare tider så längtar jag faktiskt massor efter våren, för då kommer jag vara redo för långpass. Ta på sig ryggsäcken med vatten, kamera, och lite egengjord energi. Promenera ner till Sörmlandsleden som ligger bara meter från vår tomt och sen springa in genom Rudan och vidare. Lyssna på musik och pod efter humör. Lyssna till min andning. Känna in mina steg. Stanna upp och njuta av naturen och föreviga med kameran.

..men det här står mig upp i halsen..

Jag skrev det här inlägget tidigare om min åsikt om quickfixes. Det står jag fast vid. Jag blir så jäkla (pardon my french) irriterad på diverse tidningar som smäller upp förstasidesnyheter om att gå ner 4 kg på en vecka eller gör de här övningarna så får du platt mage. Jag tycker fokus är fel, för mig handlar träning om att skapa en känsla av att jag är stark, att min kropp orkar med både vardagen och långpass. Skapa en plan och håll dig till den, det är då resultaten kommer. Sakta men säkert.

Det här träningsplagget är min favorit just nu.

Alltså mina merinoulls tröjor från Ortovox, love love love them. Så grymt bra kvalitet. Jag hade mina genom hela graviditeten och använder dem fortfarande nästan dagligen. De ser fortfarande nya ut och håller passformen alldeles utmärkt. Finns i min webshop, ett tips att köpa som julklapp till dig själv eller ngn annan kanske? Ortovox tillhör favoriten överlag just nu för utomhusträning.   Det här skulle jag verkligen behöva träna mer

Och det är det som ligger på mitt fokus nu närmaste månaderna. Bibehålla corestyrka, men sedan addera styrka, löpskolning och rörlighet för att bygga upp kroppen så att den blir uthållig och löpsteget effektivt. Målet är satt på Axa halvfjällmaraton 30 juli 2016 men jag tränar nu för att klara det loppet galant. No quickfixes.

Det här känner jag mig stark i/på

Jag är väldigt envis och har ett väldigt starkt pannben vilket gör att jag måste lyssna noga på kroppen för att inte ta i för mycket, dvs vad den egentligen är redo för. Jag har nämnt flera gånger att jag älskar marklyft och tränar höftfällning nu för att öka rörlighet baksida och stärka rumpmusklerna. Och kroppen har svarat väldigt bra trots bara 12 veckor sen jag födde barn så det gör att jag känner mig väldigt stark och ser framemot att bli riktigt stark.

Just nu stör jag mig på det här i träningsväg

Quickfixes och det här snacket om intervallträning i alla former. Som det skulle vara lösningen på allt. Träna 3 minuter per dag riktigt hårt så blir du vältränad. Suck. Att allt ska gå så snabbt och vara så högpresterande.

En träningstrend jag tror, eller hoppas, kommer gå över 

Att allt ska gå så fort. Träna snabbt och få snabba resultat.

Skulle jag bara få träna en sak i resten av mitt liv skulle det vara

Löpning. Det jag älskar så mycket med löpning är att det kombinerar träning med frisk luft. Jag mår (nästan) alltid väldigt bra när jag varit utomhus. Äter bättre, sover bättre, tankarna går i positiva banor. Löpning är mental träning, och framförallt långpass så rensar jag mitt huvud och kommer alltid på massa bra idéer för framtiden och mitt företag. För att med löpning är det lätt att upptäcka. Var jag än ska tar inte några träningskläder och ett par löparskor så stor plats, sen är det bara att snöra på sig och springa dit nyfikenheten tar mig.

Det allra tråkigaste med att träna är

När motivationen inte finns på plats, och jag har ingen inspiration hur jag ska lägga upp mitt träningspass just det tillfället. Då känns det tråkigt.

I veckan lovar jag mig själv att

Göra 12*3 höftlyft varje dag för att jag behöver jobba på kontakten i mina rumpmuskler för att förbättra mitt löpsteg. 

  

 

 

 

 

0

3 comments

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *