Vinterträning

15 kommentarer

Denna veckas tema bland oss svenska hälso-, och träningsbloggar är vinterträning. Det första jag tänker på är snö, skidor utför och längd. Utför har jag inte åkt på flera år. Längd gillar jag och kan gärna komplettera min träning med vintertid, men då ser jag det mer som en upplevelse utomhus än träning.BDMKQJE9BE

Jag ser på mig själv som löpare främst. Jag längtar efter härliga långpass där kroppen och pannbenet utmanas, men är inte där än eftersom jag inte kommit så långt i min progression efter att Lucas föddes för 12 veckor sedan.

Jag har hittat tillbaka till kärleken för styrketräning igen, så min träning består till största delen av styrka och en mindre del av väldigt långsam progression av löpningen. Som löpare är det positivt att periodisera sin träning, dvs i olika perioder fokusera på olika delar av din träning för att bli bättre. Under vintern så har jag de senaste åren skurit ner på löpningen, men inte tagit bort. Jag älskar frasandet av snön under löparskorna när jag springer i skogen. Men däremot ökat min styrketräning. Det är vintern kalas för. Det var också därför som jag valde att köra STRONG för mitt träningskoncept för löpare (Bootrun – Löpning för alla) under denna tid på året. Att ge mina löpare insikt i nyttan av styrketräning och ”utbilda” dem vilken fördel som löpare du har av en till exempel en stark bål och bra kontakt med din rumpa för att kunna springa längre och få ett mer effektivt löpsteg.

Så i vinter blir det mycket marklyft och knäböj känner jag eftersom jag blivit kär i skivstången. Den kan verkligen utmana dig i så många övningar och med ökade vikter skapa progression och göra dig stark. Så när våren kommer är kroppen laddad för långpass och hård backträning inför Axa Halvmaraton som jag ska springa nästa sommar.

Min ”bloggkollega” Charlotta skriver också om sin kärlek till löpning under vintern, kika gärna in hos henne för tips hur du bäst njuter av löpning under denna årstid

Tränar du något specifikt under vintern?Screen Shot 2015-10-19 at 20.14.31

FacebookTwitterEmailLinkedIn

15 comments

    • liltraining says:

      Ja som jag skrev till Ida så skulle du känns stor skillnad i löpningen av att addera styrka. Mina löpare som jag tränar har gjort helt fantastiska upptäckter efter att ha tränat med mig, så himla kul att få vara del av deras positiva utveckling 😃

  1. JAG LÄNGTAR OCKSÅ EFTER UTFÖRSÅKNING, DET ÄR INTE MYCKET SOM SLÅR EN TIDIG MORGON I PISTEN, MANCHESTER OCH LÅNGA CARVINGSVÄNGAR!
    ANNARS Så åker jag mycket längdskidor, både klassiskt och skejt. Det skulle jag inte kunna vara utan! Det gör den lite tråkigare trainerträningen innomhus mer uthärdlig, något att längta efter. Styrketräningen blir mer regelbunden men helst vill jag vara ute!

  2. Ida says:

    Åh vad jag håller tummarna för en vit vinter. Jag saknar längdskidåkningen massor. Nästa år tänker jag att vi ska komma iväg på en vintersemester till fjällen. Man behöver inte så långt upp för att få fantastiska spår :)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>